Monday, March 2, 2009

Ayat Pengasih

Assalamualaikum...dik kerana keboringan maka aku terpikirla utk menulis blog ini...suasana arinie dioffice agak muram dan bosan kerana aku xtau nak wat apa dah....bosan gile...that's way aku giveup keje kt sini...huhu...berat mata memandang berat lg bahu memikulnya...moga2 cepatla aku dpt keje baru...today i would like to talk about ayat pengasih....apa itu ayat pengasih?...ha...pikir2kn...ayat pengasih tue adalah ayat yg digunakan untuk membuat seseorg kasih dan sayang kepada kita....apa pun kesahihannya masih diragui...terdpt banyak pendapat yg kita blh banding....terdapat pendapat mengatakan kita blh menggunakan ayat dari Al-Quran sbg ayat pengasih....ada juga yg menggunakan mentera ntah2 apa2 ntah....aku baca pun rase nak tergelak....aku ade gak wat research skit2 kt yahoo kn...adala jumpa laman web psl benda2 nie....mmg market tinggi...siap ada wat jualan lg....bayangkan satu ayat rm5.00....pastu ada sampai 99 ayat....blh wat duit woo.....hehe.....mcm2 dunia....tp pelik gak kes perceraian tetap meningkat...ada yg mengakui ianya terbukti tp kena tambah ayat2 lain....klu dh tambah ayat2 bkn2 dh menyimpangla jawabnya....tp aku tahu ada rakan-rakan diluar sana yg lebih arif tentang hal ini...aku just nak menulis je...hehe....tp ada pendapat mengatakan jika ayat itu disalah gunakan akan makan diri sendiri dan menjadi mereng....ada yg menasihatkn gunakn untuk tujuan yang baik....selalu org yg nkkn benda nie klu isteri dia dh xnk kt dia....pakwe cari lainla.....
asyik kena tipu dgn prmpnla....tp bg aku untuk suami isteri tue okla...but for the couple it's not good....blm kawin lg pun kn....maybe kita dipisahkan utk tujuan kebaikan supaya maksiat xberleluasa dan peluang taubat utk kita....mungkin ianya sesuatu usaha...tp mcm xikhlas je suka...ada yg mengatakan gunalah bila mendapat persetujuan...tp aku pun xpaham persetujuan mcmana....ikutkan hati aku pun nak gunakan....tp sesungguh ALLAH S.W.T menyuruh kita mengawal nafsu....kawalla ia selagi blh....mengawal nafsu adalah jihad yg besar..."malaikat dijadikan adalah sebaik2 akal dan binatang dijadikan adalah lebihnya nafsu.....manusia dijadikan dengan akal dan nafsu.....jika akal manusia dapat mengawal nafsu maka tarafnya lebih tinggi dr malaikat....jika manusia dikawal nafsu daripada akalnya maka tarafnya lebih rendah dari binatang.....". Apa yg dapat disimpulkan ialah kita perlu perbanyakkan ilmu agama....disamping mengamalkannya....Dan yg penting jgn putus asa....setiap masalah ada penyelesaiannya.....aku sekadar nak berkongsi....ikutkan aku nie pun xla baik mana...marilah kita sama mengubah diri kita....sesungguhnya yg baik itu dtg dari ALLAH S.W.T dan yg buruk dari aku sendiri....wassalam...

1 comment: